>Ahmet Selim’e reddiye: Türk Solunu Bohça Etmek

> Sizi 10 seneyi aşkındır beğenerek ve istifade ederek okuyan biri olarak bu yazınızı garipsedim açıkçası. Soldaki nerdeyse her hareketi bir kalemde “ego bataklıklarına” mahkum etmişsiniz. Söyler misiniz Allah aşkına Menderes’ten sonra Ufuk Uras Hoca’mızın enesinden daha az eneye sahip kaç merkez sağ lideri yetişmiştir bu ülkede? Ve Ufuk Urus Hoca’nın belki biraz gayri-real ama ümitvar ve samimi ve daha da önemlisi özgürlükçü ve demokrat sol anlayışı şu ana kadar ne kadar temsil edilmistir TBMM’de? Kısmen bunların eksikliği değil midir bizim solu yıllardır eğreti kılan?

Hem Batı’daki merkez’de birleşme bir ideal değil ki. ABD’deki gibi al birini vur ötekine olan iki “merkez” partisinin carpıştığı ve hayatın hep ayni seyrettigi bir düzen midir Ahmet Selim Hoca’mızın özlemlediği?

Nasıl Saadet’ten AKP cıktıysa, yarım yamalak da olsa demokratik ve özgürlükçü bir Türk solundan da ilerde Türk halkiyla doku uyuşmazlığı sorununu asgariye indirecek bir sol çıkabilir. ve zannımca Türkiye’nin böyle bir siyasi oluşuma -muhalefet olarak dahi olsa- çok ihtiyaci var.

Meclise UFUK geldi efendim. Gölge etmeyin lütfen!* **

Edit: Ahmet Selim bugünkü yazısında kısa bir cevap vermiş itirazlarıma. Şöyle:

Bir okuyucu internette, sol’la ilgili yazımı eleştirmiş. Her şeyi nefsaniyete bağlamışım, halbuki solda Ufuk Uras gibi seçkin bir insan varmış… Ben nefsaniyeti sola tahsis etmedim ki. Eski tabirle aledderecat her kesim nefsaniyet yansımalarını çeşitli dozlarda ve biçimlerde paylaşıyor. Günümüzün aktüel sorumluluğu, küllî karşılıklara müstahak olma durumuyla ilgilidir. Bunu özellikle işaretlemeye çalıştım hep. Sadece aksiyon katkısıyla değil, reaksiyon sapmasıyla da aynîleşip benzeşebilirsiniz. Bu durum Ortadoğu manzaralarında çok kolay gözlenebilir… Krizlerin kısırdöngüsü böyle tamamlanınca çıkış yolu bulunamaz. Her çıkış yoluna açılan kapı; başkasını değil, önce kendi nefsimizi yenen bir düşünce şuuruyla ve şuura yakışan bir kişilik duruşuyla aydınlanır.”

* Ahmet Selim tarafından kaale alınmak bir onurdur benim için. Ama ilk yazısını tekrar okudum. Nefsaniyetin sola ait olmadığına dair bir kayıt göremedim. Ben hatırlamıyorum, ama belki kendisi sağ liderlerin de küllen nefsin bataklıklarında yüzedurduğuna dair bir yazısını belki bana iletir. “Günümüzün aktüel sorumluluğu…” kısmından sonrasını ise tam anlayamadım.

By fekmekci

8 comments on “>Ahmet Selim’e reddiye: Türk Solunu Bohça Etmek

  1. >Ahmet Selim’in her yazisiyla ben de hemfikir olamiyorum ama bu yazisini garipsemis olmanizi garipsedim bir yonuyle.Söyler misiniz Allah aşkına Menderes’ten sonra Ufuk Uras Hoca’mızın enesinden daha az eneye sahip kaç merkez sağ lideri yetişmiştir bu ülkede?itirazi bence Ahmet Selim’in yazisina gecerli bir itiraz olamaz zira liderde ego olmasi dogaldir. (ya da liderde guzel durur diyeyim) Dogal olmayan birden fazla kifayetsiz muhterisin egolari yuzunden bir hareketin batmasidir. Sagdaki liderlerin egolari kendilerine zarar vermedi, birlesmeye yol acip onlari buyuttu. Solda her egoist “bir bolen” oldu.Bir ara yildiz transfer edip duran Fenerbahce’nin basarisizligi icin “bir takimda bir general olacak arkadas” turunden yorumlar yapilirdi. Bu da ona benzedi biraz…Yaziya bulundugum yerden erisemiyorum. Muhtemelen okumusumdur ama tekrar okuyup yorum yazmak isterdim. Kendisine e-mail atmayi bir deneyin derim. Belki aciklik getirir…muzmin muterizc.y.a.

  2. >Turk solunun basarisiziligini lider egosuna baglamak hic de ikna edici gelmiyor bana. Turkiye’de iki tur sol akim varolageldi. Biri “sol’la ne alaka?” denecek seviyede fazla devletci ve elitist, digeri ise “halk’la ne alaka?” denecek kadar fazla teorik ve aykiri olageldi. Turk solunun bu topraklarda bir turlu kumas tutmamasinin sebeplerini bu iki nedende aramak lazim zannimca. (Yinelemek istemem, ama AKP icerisinde Ufuk Uras’tan daha samimi ve daha digergam birini goremiyorum). Sag’in lider egosuna gelince. Bunun sag siyasete zarar vermedigi de yanlis bence. Sag siyasetin zaten muhafazakar Turk halki nezdinde dogal bir destegi vardi. liderler uzlasarak ve fedakaralik yaparak ilerlemekten ziyade bolunerek cepten yemeyi yeglediler genelde. egolarinin da bunda buyuk payi vardi bence. DYP ile ANAP gibi ideolojik olarak birbirine bu kadar yakin ama politik olarak da birbirinden bu kadar uzak iki parti bulabilir misin baska ulkelerde? Ahmet selim’in yazisina benim yorumdaki linkten ulasabilirsin bu arada. demin denedim calisiyor hala. Ben hala elestiriminin onun analizindeki basitlige cuk diye oturdugunu dusunuyorum! Ahmet Selim ki bence Cemil Meric sonrasi Turkiye’nin en buyuk dusunurudur. Elestiririz o ayri.

  3. >ilk paragrafa cevaben:Lider egosu degil Ahmet Selim’in elestirdigi sey. Sadece liderde olsa zaten “ok” diyecek. Ben de bundan bahsetmedim, sadece sagda liderlerin egoist olabildigini ama solda belki de yapisi geregi bolunmeye daha fazla musait egoist guruh oldugunu anlatmak istedim.Simdi soldan egoist olmayan bir adam bulup “bakin burada da digergam bir zat var” demek ne derece cevaptir bu argumana? Tamam olsun bir tane. Ya da 5 tane… Ne farkeder.Sag ile sol arasindaki bir farkin da akademik yone verilen deger oldugunu soyleyerek baslayayim. Solda liderlige oynayan kesim elittir. Kasimpasali, Islamkoy’lu birini sola lider diye kimse kabul etmez. Doktorasi olacak, murekkep yalamis gazeteci olacak ya da entelektuel birikim sovu yapacak ki sola lider olabilsin. Ecevit, Ismail Cem, Deniz Baykal…Yanlis degil ama nefislerin en cok yarismaya musait oldugu alanlardan biri namussuz spekulatorlerin de ragbet gorebildigi sosyal bilimlerdir…Hapishanedeyken bile “komunizm gelince Maocu versiyonu mu olacak Leninci mi” diye kendi aralarinda gruplasip kavgaya tutusanlar… Olu doganlar…Sol konusur da konusur. Bu yapida hamasete yer yoktur guya ama en babasina aslinda orada yer vardir. teoriler uretilir, dunyalar kurulur bozulur. Bari ise yarasa…Konusmayan, bilmiyordur; lider olamaz.Sag? Kasimpasalinin biri mahallesinden yuruyerek cikar. Basini geriye cevirerek gol atmis Hagi edasiyla elini sallar hadi benimle gelin diye. Ankara’ya vardiginda arkasinda %47 vardir.Ne konustu Tayyip Bey? Hangi akademik arastirmayi sundu bilim dunyamiza? Egosu var mi? Vardir zahir. Ama soyut dunyalarda yarisilabilecek bir ego degil. Arkana daha fazla adam toplarsan yaristirirsin…Memleketi yonetirken solculardan daha kotu de yonetmezler. Cunku hatri sayilir miktarda dunyanin gerisinde kalmayan, konusarak degil arastirarak vaktini geciren akademisyen danismanlari da vardir.Solun akillilari(!) pacalarini sivayana kadar (hayir oyle sivamayalim, boyle sivayalim diye kavga edene kadar), sagin delileri dereyi geciyor…

  4. >fazla hamasi geldi bu cavebin bana yasin hocam. Bir kere, Tayyip Bey hic de oyle halk cocugu degil ki. Milyon dolarlik bir elit. Elitlik illaki okumayla olmaz ki! (Sabanci nerde doktora yapmisti?) Erbakan’a bakalim istersen? O da milyon dolarlik bir elit! Gelelim Ciller’e. Aaa o da milyoner! Mesut Yilmaz? Tum akrabalari milyoner nerdeyse! Sol elit, sag halk cocugu ayrimi komik kaciyor. Daha once de yazdigim gibi, solun iki damari oldu Turkiye’de. Bunlardan sadece biri elitistti. Sag’in da elitistligi bu sol damar kadar olmasa da onemli derecedeydi. AKP’nin onsecimlerden ocu gormus gibi kacmasinin sebebi ne ole hem? Biri ciksa ne olur diyosun? Benim elestirim de buydu zaten. Biri cikmis, ne diye onu da “bu da ayni terane” diye ayni bohcaya koyuyosun?! (ben bir olduguna da inanmiyorum ya gerci; bir Ecevit, bir Karayalcin hic de elit ve elitist degildirdi bence. En azindan senin Kasimpasalidan daha azdirlar). Sag kesimin basarisi oyle abartilacak gibi degildi, dogal destegin getirdigi israf luksu vardi sadece onlarda. Kotu yonetimleri bile burokratik soldan daha iyi oldugu icin biz onlari hep hayirli yadediyoruz. Bu kadar. Sanki bizi yilladir koalisyona mahkum edenler sol partilerdi?! Neyse, ne sag ne sol, yasasin ozgurlukcu ve sosyal demokrasi.

  5. >gracias.bu noktada son itiraz olarak “parayla elit olunsaydi…” diye baslayan bir cumle kurmak isterdim.bahsettigimiz elitlik (ya da snobluk) baska turden birsey.yoksa rahmetli ecevit’in de dunyalik namina geride nisbeten fazla sey birakmadigini biliyorum.selamlar..

  6. >”Nefsaniyetin sola ait olmadığına dair bir kayıt göremedim.”O suclu olmadigini ispat etsin der gibi olmus. Sizin “nefsaniyetin sola ait olduguna dair” bir kayit cikarip gostermeniz gerekmiyor mu? Ahmet Selim@in yazisinda boyle bir kaydin olmamasi “nefsaniyetin sadece sola ait olmadigina dair” zimni bir kayittir. Kendisi sag sol kiyaslamasi yapmiyor, sola dair bir teshis koyuyor.”sağ liderlerin de küllen nefsin bataklıklarında yüzedurduğuna dair” bir yazi yazmamis olmasi ya da bu dusuncede olmamasi da nefsaniyeti sola tahsis ettigine isaret etmez…Sagdaki durum kulli karsiliklara mustehak olma derecesinde degil demek istiyor. Genel tespit yapmaya musait bir durum olmadigini soyluyor.Istisnalar ise genellemeyi iskat etmez.

  7. >Bu mevzu elestiri metoduyla alakali olmaya basladi. Benim gorusum soyle: Baskalarinin da paylastigi bir eksiklik uzerinden birisini elestirmek mantikli degildir. Yani ben “A cok kotu bir insan cunku fazla enaniyetli” diyorsam, ve ayni kategorideki B’ye hic atif yapmiyorsam burda A’nin B’den daha fazla enaniyetli oldugu gorusu zimni olarak varolur. (Zaten Ahmet Selim de cevabinda aledderecat bu her kesimde vardir demisti). Bense bu zimni goruse katilmiyorum. Demirel-Yilmaz-Ciller-Erbakan dortlusu Inonu-Ecevit-Baykal-Aras dortlusunde hic de daha az bencil ve cikarci degillerdi. (Ufuk Uras zaten ayri bir bahis. Benim elestirim de onun uzerineydi ozel olarak. Diger liderlerin savunmasini yapmak istemem bu yuzden. Aslinda Ufuk Uras ozelinde uzaklastikca benim elestirim anlamsizlasiyo zaten. Cunku ben onun savunmustum ozel olarak).”kulli karsiliklara mustehak olma” ifadesini ise hala tam anlayabilmis degilim. Ama senin buna getirdiginin yorumun yanlisligi yukarida bahsettigim Demirel-Yilmaz-Ciller-Erbakan sag lider dortlusunun istisnalari degil ana ekseni olusturdugu noktasi.selam ile.

Bir Cevap Yazın

